fredag den 13. september 2013

NASHVILLE

Allerede tidligt i semestret havde vi vores første fridag - Labor Day mandag d. 2. september og det betød selvfølgelig at den forlængede weekend skulle bruges på en rejse og valget faldt altså på Nashville, også kaldet 'Music City', som er hjemsted for countrymusik.

Vi kørte fra NC State i en lejet bil efter vores timer om fredagen og ankom til Nashville om natten. Eftersom det var Labor Day weekend var de fleste hoteller og hostels i centrum optaget, så vi valgte at bo på et hotel lidt længere ude (ca. 20 km væk). Hotellet lå lige ved siden af en interstate highway (I-24), hvilket gjorde det nemt at finde og nemt at komme ind til byen.

Lørdag var vi ude at se Belle Meade Plantation, som blev grundlagt i 1807 og de næste ca. 100 år fungerede som et fuldblodstutteri der opdrættede heste til galopløb. Bl.a. siges det, at alle de heste der har deltaget i Kentucky Derby siden 1990'erne har blodlinier der kan føres tilbage til en af plantagens hingste. Plantagen overlevede den Amerikanske Borgerkrig uden de store skrammer, for hvem kunne bruge de slanke og opmærksomme heste i en krig? Hovedbygningens søjler har dog skudhuller efter et mindre opgør på gårdspladsen.
I starten af 1900-tallet havde gården 2185 hektar med både eget mejeri, egen mølle, smed og endda sin egen togstation, så de handlede ikke kun om hestene. I dag fungere stedet som et museum og der er kun et par heste tilbage for synets skyld.

Om aftenen tog vi en taxa ind til byen, hvor vi faldt over et sted kaldet Tequila Cowboy som havde en fyr der spillede koncert (country musik selvfølgelig) og der valgte vi at spise aftensmad. Efterfølgende gik vi lidt rundt på Broadway og 2nd Avenue hvor alting skete og var inde nogle forskellige steder, men vi endte alligevel tilbage på Tequila Cowboy, sikke hurtigt man kan finde et potentielt stamsted.

Søndag kørte vi ind til byen og så den i dagslys, det var nemt at finde en parkeringsplads og vi betalte kun $4 for fire timer. Vi så bl.a. Tennesee State Capitol, byens War Memorial, kopi af Parthenon og byens Courthouse - nogle rigtig flotte bygninger.
Om aftenen valgte vi at køre til Music Valley, som bl.a. indbefatter Grand Ole Opry House, hvor de har et country show 3 dage om ugen, og det helt fantastiske Gaylord Hotel. Hotellet er delt op i fire afdelinger og de har alle sammen hver deres overdækkede park med vandfald og regnskov, som de ca. 2800 værelser vender ud til. Vi spiste på Jack Daniels restauranten som lå på hotellet og det var rigtig god og autentisk mad.

Mandag morgen stod vi tidligt op og kørte til Lynchburg, TN, hvor Jack Daniels' whiskyfabrik er placeret. Her fik vi en rundvisning på fabrikken og fik svar på hvordan whisky produceres. Jeg var ikke klar over det, men det viser sig at Jack Daniels whisky kun bliver produceret det her ene sted i verden, da en af ingredienserne i whiskyen er vand fra én helt bestemt kilde, som findes i Lynchburg. Det specielle ved kilden er, at der ikke er jern i vandet, og det skulle give en bedre smag til whiskyen.
En anden ting er at det county fabrikken befinder sig i er et såkaldt dry county, som betyder at det er lovligt at producere alkohol, men det er ikke lovligt at sælge eller indtage det. Jack Daniels fabrikken har dog fået tilladelse til at sælge deres produkter, men whiskyen kan ikke købes eller indtages andre steder i amtet.
Frokosten spiste vi på The Bar-B-Que Caboose Café - en meget autentisk amerikansk diner som ligger i den historiske del af Lynchburg. Denne del af byen består af række gamle huse rundt om en kirke, og man følte lidt man var tilbage i tiden.

Efter det gik turen tilbage til Raleigh. Undervejs stoppede vi i Great Smoky Mountains, som
er en berømt national park herovre. Den er opkaldt efter den tåge der ofte omgiver bjergene. Vi kørte langs Ocoee River en del af tiden, og det var virkelig smukt!

Jeg kan godt mærke at hverdagen er begyndt at ramme og jeg har travlt med at læse, lave lektier og bare være sammen med de dejlige mennesker herovre. Der skulle gerne snart komme flere indlæg på bloggen, men jeg skal lige have fundet tid til at skrive dem.
Håber ikke vejret er alt for træls derhjemme, jeg klager i hvert fald ikke :)