søndag den 29. september 2013

Animal Nutrition

Dagens kursus er Animal Nutrition med Dr. Joan Eisemann, og det handler som navnet indikerer om fodring af dyr. Dr. Eisemann elsker tests hvilket har resulteret i at vi i løbet af semestret har 4 quizzer og 4 eksamener - bum, det er ca. en hver anden/tredje uge, men det er i orden for det er ikke det sværeste kursus i verden. Det er nemlig sådan at dette ernæringskursus er et andet års kursus (ud af 4 år) herovre, men hjemme på Københavns Universitet er det et tredje års kursus (ud af 3 år), hvilket betyder en stor forskel i sværhedsgrad, men det var det eneste ernæringskursus jeg kunne tage.

Dette (femte) semester var det bedste tidspunkt på min bachelor at tage på et udlandsophold, men for at dette kunne lade sig gøre var jeg nødt til at finde to ernæringskurser, der kunne dække det obligatoriske fag Dyrs Ernæring og Præstation derhjemme. Og dette havde jeg gjort og endda fået dem forhåndsgodkendt, det viser sig så at lige præcis i år bliver det ene af kurserne (det sværeste af dem) kun udbudt online, hvilket betyder, at hvis jeg ville have det ville det koste 7000 kr. ekstra og det var ikke noget jeg kunne få betalt. Så jeg var nødt til at finde på noget andet og det er endt med at jeg skal skrive et 7,5 ECTS-points projekt når jeg kommer hjem indenfor fagområdet.
Jeg har selv valgt emnet for opgaven, og fokus ligger på fodring af lang-distanceheste og hvad man skal være opmærksom på med hensyn til opfyldelse af deres næringsbehov - problemformuleringen er godkendt, så jeg er klar til at gå i gang til januar.

Da jeg måske vil mangle noget viden om ernæring i forhold til de andre på studiet hjemme i Danmark, har jeg valgt at supplere op med at læse et par ekstra bøger ved siden af, og omend ikke andet har jeg lidt fritid i foråret jeg kan bruge på det. For selvom jeg skriver projekt derhjemme, skal jeg stadig have fire kurser herovre for at være fuldtidsstuderende, dette resulterer så i at jeg har tager hvad der svarer til 37,5 ECTS på et semester i stedet for 30 som normalt, og det giver mig lidt ekstra tid i blok 3.
For jer der spekulerer så har jeg tænkt mig at skrive mit bachelorprojekt på fuldtid i blok 4. Emnet og vejleder til dette er også noget jeg skal have fundet ud af, og helst inden jeg skal vælge fag til næste semester, dvs. senest 1. december. Så selvom det er fedt at være ude og læse og der sker så mange spændende ting, er jeg stadig nødt til at tænke på fremtiden og hvad der skal ske når jeg kommer hjem - altså kører min hjerne til tider på højtryk.

Lidt om hvad kurset indeholder:
Dr. Joan Eisemann har skrevet en bog på 143 sider, som vi slavisk følger til forelæsningerne. Den starter ud med en klassificering af forskellige foderstoffer, hvad disse indeholder og hvordan de er produceret. Herefter følger en beskrivelse af tarmsystemet (anatomisk og physiologisk) og hvad der absorberes hvor, lidt om vigtigheden af vand og en beskrivelse af begreberne energi og energibehov. Til sidst en række kapitler med fokus på kulhydrater, lipider, proteiner, vitaminer og mineraler.
Bogen er kort og præcis, og skrevet på et meget pædagogisk sprog, som vidst nok er typisk for nogle amerikanske bøger. De studerende skal virkelig have skåret alt ud i pap og selv ting jeg synes er logiske, er ikke altid logiske for amerikanerne.


Jeg håber alt går godt derhjemme og at i ikke fryser for meget! Her har vi også haft en lidt koldere (20-25 grader) periode, og ja, folk synes de fryser, men det ser ud til at temperaturen skulle stige lidt igen. Vi har haft nogle få dage med nogle ordentlige regnskyl, men ellers har det været sol næsten hver eneste dag, så ingen brok herfra!
Vores fremtidige rejseplaner er at tage til New Orleans i vores efterårsferie (9.-13. oktober) og tage til Miami til Thanksgiving (27. november-1. december) med nogle weekendture indimellem f.eks. tager vi op i bjergene og overnatter næste weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar