onsdag den 18. september 2013

Muscle Foods

Dette er starten på en række indlæg om mine kurser, der er simpelthen så meget at sige om hver af dem at de får deres eget indlæg. Til dem som aldrig kan huske hvad jeg læser, men har en idé om det, så læser jeg Husdyrvidenskab, og på en eller anden måde giver det mere mening for folk når man siger det engelske ord for uddannelsen Animal Science.
Det handler altså om dyr, hovedsageligt de dyr vi mennesker har med at gøre, men vi må ikke glemme at dette også inkluderer de dyr vi har zoologiske haver og dem vi bruger til forskning - og det resulterer i en viden om en lang række forskellige dyrearter. Det handler om deres ernæring, adfærd, sundhed og velfærd. 
Hvordan kan vi sørge for at vores dyr har det bedst muligt?
Herovre har jeg dog valgt at strække den lidt længere og tage et kursus der hedder Forest Wildlife Management, som har med dyreliv i naturen at gøre og hvordan vi kan skabe bedst mulige levesteder for dem, men samtidig tænke på at skoven også har en økonomisk værdi. Mere om dette senere!

Lige et overblik over mine kurser:
FS322 - Muscle Foods (FS = Food Science)
ANS230 - Animal Nutrition (ANS = Animal Science)
FW404 - Forest Wildlife Management (FW = Fisheries and Wildlife)
CS312 - Grassland Management (CS = Crop Science)

Som i kan se er fagene ret forskellige og de udbydes af fire forskellige institutter, hvilket betyder at jeg har undervisning i fire forskellige bygninger på campus. Heldigvis passer mit skema med at jeg er 3 dage i en del af campus og 2 dage i en anden del, ellers havde jeg nok haft ret travlt med at nå mine timer. Mit skema ser sådan her ud:

Mandag: ANS230 9.10-10.00
Tirsdag: FS322 8.30-9.45 + FW404 10.15-11.30 + FS322 12.25-14.15 (laboratorie)
Onsdag: ANS230 9.10-10.00 + CS312 13.30-15.20
Torsdag: FS322 8.30-9.45 + FW404 10.15-11.30
Fredag: ANS230 9.10-10.00

Jeg har valgt at starte ud med at skrive om kurset Muscle Foods, som handler om kød og kødkvalitet. Det vi lærer om er musklers biokemi og de processer der sker i dem før og efter slagtning og hvordan dette påvirker kødets kvalitet samt hvordan kødet bliver forarbejdet før det kommer ud i butikkerne og hele politikken forbundet med salget af kød.
Det er verden som jeg altid har fundet lukket i USA, så det er rigtig spændende at få et indblik i, også fordi vi i Danmark har meget strammere regler end USA har.
Min professor, Dr. Dana Hanson, er en rigtig hyggelig, sjov og lidt spøjs mand, men han kan sit stof og har en utrolig forståelse for denne verden politisk set. Han har været i Danmark et par gange og besøge Danish Crown i Horsens, og efter at han fandt ud af at jeg var fra Danmark har han det med at nævne forskelle og ligheder mellem de to lande og skal altid lige spørge mig, om det ikke er rigtigt. F.eks. sagde han på et tidspunkt i laboratoriet, da vi havde om udskæringer af kød, om det ikke var rigtigt at vi ikke spiste særlig mange spareribs i Danmark? Og det kunne jeg kun være enig i, men i skulle have set udtrykket i de amerikanske fyres ansigt - det var så sjovt, de var helt chokerede!

I USA bliver man testet konstant, dog er det ikke så slemt i dette kursus. Vi har 2 forelæsnings-tests, 4 quizzer (som vi ikke ved hvornår kommer) og 2 laboratorie-tests. Derudover har han et par projekter vi skal lave i grupper, den første er overstået, men det gik ud på at vi skulle bygge en model af en sarcomer (mindste enhed af en muskel - der hvor sammentrækningen sker) og den skulle kunne bevæge sig! Så vi måtte ud og finde forskellige materialer, bore, hamre og lime. Jeg var lidt i tvivl om hvor god jeg synes vores model var blevet, men sammenlignet med de andres har vi vist gjort et godt stykke arbejde. 
Her er et par billeder:

Vores bund efter at have boret og hamret

Vi er i fuld gang med at lime perler på

Færdig model

Det andet projekt vi skal lave er, tro det eller ej, at vi skal lave en pizza! Eller det vil sige vi skal forarbejde kød til 3 forskellige slags toppings til pizzaen, det tager tre uger og vi får selvfølgelig lov til at spise den bagefter. Det er det gode ved det her kursus, vi må altid spise produktet bagefter - i det første laboratorie vi havde, lavede vi beef jerky (tørret kød) og dette fik vi så lov til at gumle på torsdag morgen.
Laboratorierne foregår i et specielt meat lab, hvor temperaturen konstant er 5 grader og jeg som havde troet, at jeg ville undgå kulde herovre! Sådan gik det ikke, desværre.
Når vi går ind i laboratoriet skal vi have overtrækssko, engangskittel, hårnet og handsker på, og vi må ikke have smykker eller ure på derinde, da stedet producerer kød og bliver inspiceret af staten.
Undervisningen foregår i denne bygning:


Det er her, at universitetet producerer deres egen mælk og is (Howling Cow), som bliver serveret i kantinerne, og som kan købes rundt om på campus. Det er en virkelig god is!
En sidste ting om dette kursus er, at eksamen er bestået så længe man deltager i den udflugt til slagterier og forarbejdningsanlæg der finder sted sidst på semestret. Han er bare skøn!


Dr. Hanson's udgave af vores maskot

Ingen kommentarer:

Send en kommentar