torsdag den 24. oktober 2013

Forest Wildlife Management

En af grundene til at jeg valgte North Carolina State University var, at de havde en uddannelse i Fisheries & Wildlife og derfor havde flere kurser indenfor dette emne jeg kunne vælge imellem. Vildt er et af de områder jeg igennem hele mit liv har fundet interessant, og selvom at de fleste der vil have med vilde dyr altid tænker på Afrikas savanne, så har min interesse ligget hos dyr i Nordamerika og Europa. Og dette indebærer jo de dyr vi har i DK.

Helt simpelt havde jeg fra starten valgt kurset Wildlife Management, som omhandlede bevarelse af vilde dyr fra langt tilbage i tiden til nu med fokus på dyr der har en stor værdi for os mennesker om det så er for sport, mad eller af æstetiske grunde.
Desværre kunne det af logistiske grunde ikke lade sig gøre at få kurset til stor ærgelse for mig, men jeg blev så meldt til kurset Forest Wildlife Management i stedet og det har vist sig at være et rigtig spændende kursus. Det går ud på at lære om hvordan man i praksis kan forvalte skove så de tilgodeser både dyrelivet og den økonomiske værdi i form af salg af fældede træer til træindustrien. Jeg var lidt skeptisk i starten fordi jeg troede det ville handle for meget om planter i forhold til min smag, men jeg indså hurtigt at det er en vigtig faktor hvis man vil have med vildt at gøre, og det vi lægger vægt på er identifikation af forskellige planter og ikke så meget fysiologien.
Dette kommer til udtryk i et projekt der foregår gennem hele semestret - vores professor, Dr. Chris Moorman, har nemlig valgt at vi da skal lave en plantesamling! Ja, så det går ud på at vi har en lang liste af planter der er naturligt hjemmehørende i det sydøstlige USA, og ud fra dem skal vi så vælge 20 planter indenfor fem kategorier (trees, shrubs, forbs, grasses, vines). For hver af disse skal vi aflevere et tørret eksemplar af planten og en A4-side med en beskrivelse af planten, hvilke områder den findes i og hvordan vi kan forvalte naturen således at netop denne plante fremmes. Noget af et projekt for en som mig, der ikke ved særlig meget om planter og knap nok kender de danske navne, og da slet ikke de engelske. Derudover har de også mange planter herovre som vi af gode grunde ikke har i Europa, og som jeg derfor aldrig nogensinde har set før.
Heldigvis har vores hjælpelærere, Steve Grodsky og Colter Chitwood, været så flinke at lave en række plant walks, hvor de fortæller om nogle af planterne og hjælper os med at klippe en passede stykke af planten af til os. Jeg har indtil nu kun været på én af dem, fordi de bliver ved med at arrangere dem fredag kl. 10, hvor jeg kun lige har fået fri fra time og derfor ikke rigtig kan nå at mødes med dem. 
Jeg har forbandet dette projekt rigtig meget, da jeg bare ikke vidste hvordan jeg skulle finde de her planter selv og fordi at de planter jeg fandt stort set altid viste sig at være introducerede planter. Jeg kan dog godt se at vi får en masse viden ud af at lave plantesamlingen, men det har været svært, specielt for os som læser husdyrvidenskab.


Lige nu er vi begyndt på en lang række forelæsninger om dyr, deres levesteder og hvad vi skal være opmærksom på hvis vi skulle forvalte skove med henblik på at fremme disse arter. Der er en stor del af dyrene jeg ikke kender til, især fuglene, slangerne og amfibierne har jeg svært ved. Dette betød blandt andet, at da vi den anden dag havde en quiz med billeder af 20 dyr som vi skulle give det fulde navn på, var jeg lidt på bar bund (jeg kunne måske 3-4 stykker). Heldigvis var det kun extra credit, som man kunne få for den, så det betød ikke så meget. En ting jeg er meget fascineret over dog er at de har så mange farverige fugle, herunder er nogle eksempler: 

Indigo Bunting
Northern Cardinal
Hooded Warbler
Eastern Bluebird
Det er vidst på tide jeg lige fortæller lidt om hvad der indgår i ens karakter. Derhjemme er vi vant til at det stort set kun er den endelige eksamen der tæller, hvilket til tider er rigtig rart fordi at du altid kan nå at læse op de sidste uger op til den. Herovre derimod er der et vist antal point du kan opnå i et kursus (dette tæller ikke ekstra credit) og disse kan du få fra opgaver, projekter, quizzer, tests, eksamen og endda i visse kurser om du møder op til timerne og er deltagende.
Karakteren gives så ud fra hvor mange procent af pointene du har opnået - typisk er 90-100% et A, 80-89% en B osv. - og du skal have over 60% af pointene for at bestå kurset.
Derudover har de idéen om extra credit, dvs. at du f.eks. kan lave nogle ekstra opgaver eller deltage i noget udenfor timerne for at få flere point og dermed en bedre karakter. Jeg er dog ikke helt sikker på hvad jeg synes om det, for jeg føler lidt at det bagefter kommer til at se ud som om at du har forstået kurset bedre end du måske egentlig har. Personligt har jeg lavet meget lidt extra credit, da jeg simpelthen ikke synes det er det værd (og fordi det går ganske fint uden). Og hvis du i forvejen har de fleste point kan du altså ikke få en højere karakter end A+, selvom du har lavet extra credit. Jeg savner vores måde at få karakter på!

En af de sidste ting jeg vil nævne om dette kursus er, at vi i grupper af 3 personer skal lave en forvaltningsplan for et skovområde på 100 acres (ca. 40 ha) med fokus på nogle få arter af vildt. Jeg er i gruppe med en pige, Rebecca, som også læser husdyrvidenskab og en fyr, Nick, som læser naturressourcer og vores fokus er virginiahjorte og kaniner (Eastern Cottontail Rabbit) til jagt. Projektet går så ud på, at vi skal beskrive området og vurdere hvor godt det er til vores fokus, og hvad vi kan gøre for at forbedre det. Jeg er lidt spændt på hvordan det kommer til at gå, da jeg er bange for at de andre ikke har de samme forventninger til projektet som jeg har. På nuværende tidspunkt ligger jeg på ca. 83% (og de andre to væsentligt lavere) og hvis vi afleverer et dårligt projekt trækker det ned i min endelige karakter på grund af det dumme amerikanske system herovre, og det ville jeg være træt af. Men nu må vi se - projektet skal afleveres d. 7. November.

Til sidst så skal det også lige nævnes, at det i dette kursus er tydeligt at høre vi befinder os i en syden for både Dr. Moorman og den ene af hjælpelærere har en meget udbredt sydstatsaccent, dog ikke så slemt at man ikke kan forstå et. En af de gode/dårlige ting er, at det virker som om nogle ord eller sætninger sidder bedre fast hvis de bliver sagt med accenten. F.eks. kan jeg ikke sige "Thin and Burn" (Dr. Moorman's yndlingsudtryk) uden at bruge sydstatsaccenten. Derudover er jeg bange for at komme til at sige y'all, hvis jeg skal snakke engelsk derhjemme for de vi hører det så meget herovre, og ja, folk bruger faktisk det udtryk! (Jeg troede kun det var på film)

Vi er nu begyndt at have det lidt mere efterårsagtigt udenfor, dvs. blæst og 14 grader, men det skøre er at bladene på træerne stadig er grønne og kun nogle få har skiftet farve.
Jeg håber i alle har det godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar